vrijdag 15 december 2017

Ventolin

Ik heb overal verstand van, maar soms kun je er niks aan doen. Als geboren astmaticus lees ik met belangstelling de berichten over wielrenner Chris Froome, die beweert dat hij astmaticus is. Maar ik lees ook dat zestig procent van zijn collega’s luchtwegverwijders gebruikt. Zouden ze allemaal astma hebben? Ze hebben in elk geval een arts in de buurt die ze dat op een briefje geeft.
Mijn moeder, nu 97 jaar oud en dus oud genoeg om mij 65 te zien worden, vertelt nog steeds af en toe en met plezier dat iemand die kort na mijn geboorte op kraambezoek kwam in mijn wiegje keek en constateerde dat ik het vermoedelijk niet lang zou maken – zo erg was het met mijn astma. Maar op den duur werd het allemaal beter – bezoeken aan Pater Karel in Munstergeleen, een maand of drie in een vakantiekolonie in Egmond aan Zee, roggebrood met gesnipperde ui en het voortschrijden der wetenschap deden wonderen. Ik had nog maar af en toe slechte perioden. Een van die langere aanvallen vulde een deel van 1987, ik was behoorlijk ziek. De longarts gaf medicijnen, waaronder Ventolin, het middel met salbutamol dat Froome nu ook gebruikt. Ik pufte volgens mij twee keer per dag, op den duur ging het zo goed dat ik begon met hardlopen. Dat ging boven verwachting en dat vertelde ik trots aan de longarts. Die lachte hartelijk en zei: dat verbaast me niks, met die doping in je lijf.
Ik gebruik nog steeds incidenteel Ventolin, en dan 1, maximaal 2 puffen per dag, hooguit een paar keer maand. In mijn geval is het Ventolin 200. Nu lees ik dat Froome, zij het met de helft van de dosis, Ventolin 100, 16 keer per dag inhaleert (en volgens de geconstateerde te hoge dosis het dubbele daarvan). Dan heeft hij waarschijnlijk een andere bijsluiter dan mijn doosje, want bij mij staat dat volwassenen maximaal 800 microgram, omgerekend dus 8 puffen Ventolin 100, mogen gebruiken. Maar misschien hebben ze helemaal geen bijsluiter, anders zouden ze wel een beetje voorzichtiger zijn. Op mijn bijsluiter staat dat ‘vaak’, namelijk ‘bij minder dan 1 op de 10 patiënten’, tremoren, hoofdpijn en versnelde hartslag voorkomen, ‘soms’, ‘bij 1 op de 100 (dus nog steeds: veel), onregelmatige hartslag, kramp in de spieren en irritatie van mond en keel. Enzovoorts. Sommige van die bijverschijnselen kan ik bevestigen.
Vanwege mijn Ventolin-pufjes een paar keer per maand voel ik me prima. Met die berichten over Chris Froome voor mijn neus vraag ik me nu af hoe ik me zou voelen als ik er, zoals Froome, permanent acht of zestien per dag zou doen. Met een beetje bijtrainen moet ik dan toch aan de grote rondes kunnen meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.