zaterdag 21 mei 2016

De boksende kangoeroe


Op een feestje raakte ik aan de praat met een jonge bokser, en die vroeg me of ik wel eens bij een echte bokswedstrijd was geweest. Dat ben ik niet, maar ik vertelde dat ik als jongetje van een jaar of tien wel een boksende kangoeroe had gezien, in Circus Belli, en dat datzelfde circus ook een tijger had die op een paard reed. Opgetrokken wenkbrauwen. Het was wat onbeleefd om tijdens het gesprek de telefoon te pakken en te gaan googelen om een en ander te bewijzen, maar dat is ook eigenlijk niet de bedoeling van sterke of sterk lijkende verhalen.

Maar het is toch echt allemaal te vinden. Het bijbehorende affiche staat op www.circusmuseum.nl:
De gedigitaliseerde kranten op www.delpher.nl doen de rest. In het Algemeen Handelsblad van 13 april 1961 meldt een circusliefhebbende anonieme medewerker onder de kop ‘Circus Belli bouwde zijn tent in Amstelveen’ inderdaad dat er een paardrijdende tijger optrad, en ‘[w]at we ook nooit eerder hadden gezien was de boksende kangoeroe.’ Een advertentie in De Tijd De Maasbode van twee weken later geeft ook nog de informatie dat er leeuwen uit de film Ben Hur te zien zullen zijn, maar die vond ik blijkbaar niet interessant, want ik heb er geen herinnering aan. De volgende advertentie, uit het Limburgs Dagblad van 5 mei 1962, maakt het mogelijk om een zojuist nog vrij vaag stukje van mijn leven van 54 jaar geleden akelig precies te dateren. Ze kondigt namelijk drie voorstellingen van Circus Belli op het Old Hickoryplein in Kerkrade aan, en wel op 15, 16 en 17 mei 1962. Op dinsdag, woensdag of donderdag ging ik daar dus heen, ongetwijfeld met vader en/of moeder en broertje en/of zusje, en daar zag ik ook, zie ik in de advertentie, gedresseerde varkens.

Misschien heb ik de boksende kangoeroe wel zo goed onthouden omdat het een belachelijke vertoning was, ook voor een jongetje van nog geen tien. Het moet voor iedereen duidelijk zijn geweest dat de man die uit het publiek werd gehaald om tegen het beest te boksen geen echt publiek was (en ook geen bokser). Het was ook duidelijk dat de kangoeroe, met bokshandschoenen om zijn voorpoten, alleen maar met die poten sloeg omdat een paar circusmedewerkers hem achterover trokken: het beest verzette zich hevig. Dat verzet haalde op 1 augustus 1962 zelfs de kolommen van Het Vrije Volk:
Het kan natuurlijk zijn dat de kangoeroe nog in opleiding was maar iets te vroeg moest invallen voor zijn voorganger. Die was, zo had het Nieuwsblad van het Noorden op 16 september 1961 gemeld, iets te dicht in de buurt van een collega-attractie gekomen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.