Leuke klussen (8)
Ik bezocht, met zoon Jasper, een
bijeenkomst van de autovereniging Elk Merk Waardig, een club met een
merkwaardige naam, maar met een nobel doel: aandacht voor onbekende en miskende
auto’s. Het is een club naar mijn hart: de leden bezitten of hebben belangstelling
voor auto’s die in hun ogen bijzonder, vreemd, lelijk of anderszins opvallend
zijn. Een nauwkeurigere definitie geven kan ik niet, en dat is ook niet de
bedoeling bij Elk Merk Waardig: alles mag, min of meer. Het is een club naar
mijn hart omdat ik, samen met broer Henk en zoon Jasper, de eigenaar ben van
een denkbeeldige schuur met een verzameling auto’s van de categorie VVV:
Verguisd, Verroest en Vergeten. Een echte schuur is er dus niet, maar we
bezaten wel ooit echte auto’s die wat ons betreft VVV-waardig zijn: een Talbot
Solara, een Simca Chrysler 2 Litres, een Talbot Horizon. Als u dat iets zegt,
weet u waar dit over gaat, zo niet: doe geen moeite.
Toen ik Simca’s
bezat (en Talbots en Chryslers zijn ook – soms – Simca’s, maar dat is een lang
verhaal), was ik lid van de Simca Automobiel Club Nederland. Ik bezocht de
ledenbijeenkomsten met bijbehorende toerritten en ik nam zelfs een keer, met de
Simca Chrysler 2 Litres, deel aan een internationale Simca-bijeenkomst in
Normandië. En ik schreef af en toe iets voor het clubblad, Simcarama.
Wat publiceerde ik
allemaal in Simcarama tussen 2000 en 2004? Een vertaling bijvoorbeeld van een
artikel uit een Duits tijdschrift over de Simca Vedette, een artikel over de
Talbot Tagora Présidence (want ik had een persmap gevonden die bij de
introductie van dit zeer luxe model was verschenen), deel 1 van de geschiedenis
van de Talbot Solara (maar alleen deel 1, aan deel 2 kwam ik nooit toe), een
verslag van een bezoek aan een Duitse Simca-onderdelenhandelaar (want ik had
een vervangende zijruit voor de Solara nodig), een artikel over de overeenkomst tussen de
Russische Moskvitch Aleko en de Simca 1307 (naar aanleiding van een bezoek aan
Moskou, waar die Aleko’s rondreden, die, zegt men (maar er waren ook clubleden
het niet met mij eens), werden geproduceerd met een oude productielijn van
Simca.
Mijn laatste stuk
in Simcarama, een stukje eigenlijk, heette ‘Gangsterlimousine?’ en ging
over bankrovers die, volgens een krantenknipsel dat ik ergens had gevonden, lang geleden, in de jaren zestig, in Brabant met de poet op de vlucht waren geslagen
(en ook weer in de kraag gevat) in een Simca 1000. Als u weet wat dat
voor een model is, snapt u ook het vraagteken achter ‘gangsterlimousine’. Zo
niet: ik zou het voor kennisgeving aannemen. Het was bladvulling, dit laatste
stukje. En de rest eigenlijk ook. Maar ik beleefde er plezier aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.