Vliegende Hollander (7): Waar of niet waar
De luchtvaartpionier in mijn schoonfamilie, Co van Tijen
(1897-1958), maakte afgelopen zondag 15 november 2020 zijn opwachting in aflevering
5 van de televisieserie Vliegende Hollanders. Tenminste: voor degenen
die braaf elke zondagavond voor de tv gaan zitten kijken; de vooruitkijkers
hadden hem allang gezien – ook goed. Oom Co was maar een paar keer even in
beeld. Zo werd hij aan iemand voorgesteld met naam en functie en ook rolde hij
al vechtend met de Fokker-ingenieur Reinhold Platz over de werkvloer. Qua
uiterlijk zit het wel goed: Co van Tijen was een niet al te grote man met
gepommadeerd haar, en zo hebben ze acteur Eelco Smits ook uitgedost.
Het probleem met deze vechtscène: in werkelijkheid heeft ze nooit plaatsgevonden. Platz werd per 1 april 1931 ontslagen, van Tijen ging in het najaar van 1934 als adjunct-directeur bij Fokker aan de slag. Deze beide feiten lees ik in Marc Dierikx’ biografie Anthony Fokker. Een vervlogen leven (2014), en dan kan ik met een gerust hart aannemen dat dat klopt. Het is duidelijk wat de makers van de Vliegende Hollanders beogen: compact vertellen wat er in werkelijkheid ook aan de hand was: de Fokker-vliegtuigen, onder andere ontworpen door Spatz, liepen technisch achter op de concurrentie, en dat moest veranderen; Van Tijen werd aangetrokken om de Fokker-fabriek te moderniseren.
Uit De Groene Amsterdammer van 30 oktober 1937 |
Ik heb niets tegen dat soort ingrepen in de feiten, als ze
een hoger doel dienen. Met veel plezier kijk ik naar The Crown, waar dat aan de
lopende band gebeurt. Maar daar, heb ik de indruk, wordt er toch behoedzamer en
verstandiger een verhaal geconstrueerd dat zowel verzonnen als ook echt gebeurd
is. En dan in een historische aankleding die weergaloos is; de manier waarop in
aflevering 2 van The Crown wordt ingezoemd op de belknop waarmee Elizabeth II
aan haar lakeien duidelijk maakt dat de verse premier Thatcher de koninklijke
vertrekken mag betreden wil ons vertellen: kijk, wij weten hoe die bel er
uitziet, en als we het niet weten, geloven jullie het toch.
In de Vliegende Hollanders zitten wel meer historische
feiten die wat ruw met elkaar in verband worden gebracht. In aflevering 4 pleegt
Fokkers vrouw Violet Austman zelfmoord door in New York uit
het raam te springen. Ze is dan net van een verblijf in een sanatorium op het
platteland teruggekeerd. Daar zat ze wegens ‘nerveuze spanningen’, veroorzaakt
door de algemene verwaarlozing door Fokker. De directe aanleiding volgens de Vliegende
Hollanders is dat Fokker wil slapen in plaats van praten omdat net iets
ergs is gebeurd: een van zijn vliegtuigen is net in Kansas neergestort met een
beroemde football-coach als een van de dodelijke slachtoffers – en dat is
slecht voor de naam van het bedrijf. Maar: die crash met Knute Rockne aan boord
vond plaats op 31 maart 1931, en Violet was op 8 februari 1929 gesprongen. Ik vind het maar niks, dat klonteren op die
manier.
Dit en andere gevallen komen vast nog wel eens terecht in een van mijn favoriete onderdelen van filmwebsite IMDB: de ‘goofs’. Daar zijn de feitencheckers aan het werk, die in de gaten houden of de petten van politieagenten in een film die zich in 1947 in Missouri afspeelt ook echt in 1947 in Missouri bij het politie-uniform hoorden. Dit verzin ik nu, maar sinds een paar dagen, kort na de première van The Queen’s Gambit, staan bij de goofs daar prachtige opmerkingen als deze: ‘Much of the music played on the piano by the stepmother is by French composer Erik Satie. Although Satie had died in the 1920s, his music went into obscurity until it was rediscovered in the mid-1960s. It is highly unlikely that the character would have been able to find his music in a Kentucky music store in the 1950s.’ En uiteraard kijken er ook mensen kritisch naar het schaken: ‘Algebraic chess notation (i.e. a1-h8), which appears frequently throughout the series, was extremely rare in the 1960s. It did not become the official chess nomenclature until 20 years later. At the time, descriptive notation (e.g. P-K4, N-KB3) was by far the predominant notation.’
Filmmakers moeten er altijd voor zorgen dat er geen goofs
in hun film zitten, want er zijn altijd mensen als ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.