De kunstschilder
In mijn ouderlijk huis hing niet veel
kunst aan de muur. Maar toch een beetje. Het mooiste stuk, een bloemstilleven
van de Limburgse kunstschilder May Ernes (1929-2006), hangt sinds een tijdje
hier, nu het appartement van mijn moeder leeg is. Mijn ouders kregen het van kennissen
die een aardige collectie Limburgse kunst hadden omdat ze regelmatig
schilderijen van armoedzaaiers tegen pakjes sigaretten ruilden. Maar die kennissen hingen,
meen ik me te herinneren, niets of weinig van hun collectie op.
May Ernes |
Hij woonde in Herzogenrath, aan de Duitse kant
van de ooit beruchte Nieuwstraat in mijn geboortestad Kerkrade. Die straat liep
twee kilometer lang tussen twee grensovergangen, de Nederlands-Duitse grens
liep midden door die straat. Terwijl ik opgroeide daalde de hoogte van het
grenshekwerk van twee meter totdat er niets meer van over was en iedereen vrij
kon oversteken. In de tijd dat de Franz Thevis, want zo heette de
kunstschilder, ons bezocht, moest hij met zijn Capri nog via een van de
grensovergangen rijden, hemelsbreed was de afstand een paar honderd meter.
Ik was altijd wel nieuwsgierig naar
verdere informatie over deze man, en nu zijn werkstukken hier wachten op een
nadere bestemming (niet per se aan onze muren) ben ik maar eens digitaal op zoek
gegaan. Veel vond ik niet. Franz Thevis, soms ook Frans genoemd, of Frank (dat
staat als signatuur onder het bloemstuk), werd in 1917 in
Kerkrade geboren als zoon van Duitse ouders. In Kerkrade ging hij ook naar
school. Dat staat in een krantenartikel dat ik op delpher.nl vond en dat gaat over
een tentoonstelling van zijn werk die in 1978 op twee locaties, aan beide zijden
van de grens, plaatsvond. Daar staat ook, zonder verder commentaar, dat hij
zijn zware verwondingen in Stalingrad opliep en dat hij zich in 1946 in
Herzogenrath vestigde. Zijn overlijdensjaar heb ik nergens kunnen vinden.
Thevis was lid, zo blijkt uit een recensie
in het Limburgs Dagblad van augustus 1962, van de Kunstkring Kerkrade.
Die exposeerde werk van tien leden in het Volkshuis, en de journalist, dichter en
kunstschilder Paul Haimon besteedde in de krant aandacht aan het getoonde werk, ook aan dat
van Thevis: ‘Franz Thevis is […] iemand die met zoeken en worstelen goed maakt
wat hem tekort komt in technische ontwikkeling. Er zit leven in zijn werk. Zijn
kleine stuk “Rode vruchten” heeft een sterke werking. Men kijkt met
verwondering, en dan ook bewondering, naar de technische doorwerktheid van het
Bloemstuk. Kleur op kleur in de nog natte materie, er ontstaat een zekere
schittering die blijft werken. De (abstracte) compositie ligt buiten zijn vermogen.
In het Landschap, dat wel met behulp van abstracte segmenten opgebouwd is, is
een levendig vlakkenspel op een afstand kristaliserend [sic!] en dan een eenheid
projecterend die treft.’
Haimon zou het werk van Thevis thuis niet
ophangen, denk ik dan maar. Maar bij mijn ouders hing het, en daarom gun ik hem
hier nog deze kleine solo-expositie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.