Lucebert eet Zwitsers
Dronk Lucebert liever rode wijn
of witte? Ik vroeg het me zomaar af toen ik het menu hierboven in handen kreeg.
Op 26 maart 1988 werd onder het motto ‘Hommage à Lucebert’ in Hotel Restaurant
zur Sonne in het Zwitserse Sissach gegeten en gedronken. Het menu biedt bij zo
te zien niet erg opwindende maar degelijke gerechten een Beaujolais-Villages en een
Féchy la Genestière, en die laatste is wit en Zwitsers, dus die zou ik hebben
genomen. Maar wie ben ik.
Ik kocht alleen maar een boek,
een tentoonstellingscatalogus met de titel Lucebert. Arbeiten auf Papier 1950-1987,
die ter gelegenheid van een reizende expositie verscheen die vanaf 26 maart
1988, de dag van het diner, te zien was in het Kunstmuseum Winterthur. In het boek
staat een opdracht van Lucebert, gedateerd 26 maart 1988, aan iemand die bij de catalogus betrokken
was en die ook, moet ik aannemen, aan het diner aanzat. Van het bezit van zo’n
boek alleen al word ik blij, maar ik werd nog blijer toen uit het boek het genoemde
menu viel.
Maar het menu maakte niet alleen
blij, het prikkelde ook de nieuwsgierigheid. Want waarom vindt een etentje ter gelegenheid van
de opening van een tentoonstelling plaats in een restaurant dat op 100
kilometer afstand van het museum ligt? En nog wel op de eerste dag dat de tentoonstelling
geopend is? Ik kan op zich leven met het onbeantwoord blijven van deze vragen, want
met die antwoorden schiet ik geen meter op, maar omdat er een biografie van
Lucebert is, keek ik daar toch maar even in. Tegen beter weten in.
De Winterthurse expositie komt
aan de orde in Lucebert. Biografie (2018) van Wim Hazeu, en wel op de
pagina’s 729-730. Volgens Hazeu ‘liet [Lucebert] zich op 25 maart 1988 ook zien
bij de tentoonstelling’ in Winterthur, en dat kan natuurlijk kloppen, dat op
vrijdag 25 de vernissage was en op 26 de openstelling voor het publiek. Over
het diner in Sissach niets – daar kan ik mee leven. Hazeu citeert de
samensteller van de tentoonstelling, Rudolf Koella, noemt de enthousiaste recensies
en geeft, en dan gaat het mis, een paar citaten uit de ‘kostbare catalogus’. Ten
eerste: de catalogus van deze tentoonstelling is niet ‘kostbaar’, en hij was
het ook niet in 1988. Een gewoon boekje van 64 pagina’s is het, met zorg maar
eenvoudig uitgegeven. Het zou kunnen dat Hazeu voor zijn exemplaar veel meer
heeft betaald dan de 12 euro die een exemplaar op het ogenblik op
Boekwinkeltjes.nl moet kosten, of misschien is er een luxe-uitgave geweest,
hoewel ik dat laatste niet geloof: je zou er sporen van moeten vinden.
Waarschijnlijker is dat Hazeu een andere, wellicht wel kostbare catalogus voor
ogen had en dat daar de beide citaten in staan die hij op p. 729 van zijn
biografie geeft, want in de Winterthurse uitgave staan ze, en dat is het volgende probleem, niet.
Zoiets kan worden voorkomen door
fatsoenlijke bronverwijzingen, maar daar heeft Hazeu vaak geen boodschap aan,
zoals ik al eerder liet zien (zie de links beneden). In deze biografie
ontbreekt zelfs een rudimentair bibliografische overzicht over Luceberts werk,
en dus worden ook tentoonstellingscatalogi niet systematisch beschreven. Hazeu
meldt alleen wie de begeleidende teksten in de catalogus schreef en waar de
reizende tentoonstelling verder te zien was Maar ook hier doet Hazeu maar wat, want
de volgende etappe van de expositie was niet, zoals hij schrijft, in de
Freiburger Kunstverein in Schwarzes Kloster, want die plaats bestaat niet, maar
in een kunstenaarscentrum dat Schwarzes Kloster heet in Freiburg im Breisgau,
waar de Kunstverein Freiburg in wisselende lokaliteiten exposities organiseerde.
Daar, in ‘Schwarzes Kloster’, werd volgens Hazeu ‘Lucebert, de maker van Schönheit
der Monster, even uitbundig [als in Winterthur; JG] ontvangen.’ De voetnoot
bij deze mededeling verwijst naar de andere twee plaatsen waar de
tentoonstelling nog te zien was, maar niet, zoals je zou verwachten, naar de
bron van de bewijzen van die uitbundigheid en van dat ‘Schönheit der Monster’,
dat verder in de biografie niet voorkomt en ook in de catalogus en de tentoonstelling
geen rol speelt.
Het zijn maar een paar zinnen, maar er
klopt niet veel van. Daar lezen ze wel overheen, zal Hazeu gedacht hebben. En dan: wie gaat dat nou ooit controleren. Maar het leest allemaal als een trein, dat wel.
Ik schreef op dit blog eerder over Hazeu en Lucebert hier, hier en hier.
Wim Hazeu, Lucebert. Biografie. Amsterdam: De Bezige Bij, 2018.
Rudolf Koella (samenstelling), Lucebert. Arbeiten auf Papier 1950-1987. Winterthur: Kunstmuseum Winterthur, 1988. – Met tekstbijdragen van Rudolf Koella en Caroline Kesser.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.